Francina Armengol destaca que les empreses i autònoms d’Eivissa podrien accedir a 144,7 milions d’euros en ajuts directes dels fons extraordinaris de l’Estat

La presidenta del Govern Balear i secretària general del PSIB-PSOE, Francina Armengol, ha assegurat que les empreses i treballadors autònoms d’Eivissa més afectats per les conseqüències econòmiques de la COVID-19 podrien arribar a accedir a 144,7 milions d’euros en ajuts directes dels fons extraordinaris que va aprovar el Consell de Ministres el passat divendres.

Aquesta quantia que ha estimat el Govern forma part dels prop de mil milions d’euros que el conjunt de les Illes Balears rebrà per part de l’Estat en ajudes directes i les noves línies de crèdits i recapitalització que divendres passat va aprovar el Consell de Ministres mitjançant un reial decret llei. “Ha suposat un acord històric”, ha apuntat Armengol, en relació al repartiment dels fons. En aquesta línia, Armengol ha destacat la importància d’una mobilització de recursos públics “mai vista” i que va destinat directament a les empreses per salvar-les, i, en aquest cas concret, per protegir també treballadors i famílies d’Eivissa.

Segons les estimacions del Govern, prop de 2.958 empreses d’Eivissa, de les quals 2.647 són de menys de 10 treballadors, podrien arribar a accedir a aquestes ajudes. També es calcula que es podria destinar a uns 3.500 autònoms i autònomes, arribant així a un total de 6.458 empreses i autònoms, el que suposa una xifra de 38.216 treballadors i treballadores de l’illa.

“Hem treballat de manera conjunta a les Illes Balears per poder assolir aquesta reivindicació justa i necessària per a la nostra terra”, ha recalcat la presidenta. En aquesta línia, ha agraït també la col·laboració del Consell Insular, així com dels agents econòmics i socials de l’illa, amb qui s’ha treballat durant tots aquests mesos a partir del diàleg i el consens per arribar a solucions per a les necessitats i reclamacions de la ciutadania eivissenca. De fet, Armengol ha recalcat que aquest paquet d’ajuts és fruit de la feina conjunta i reivindicació compartida cap a l’Estat, ja que recull les sensibilitats de les patronals i sindicats de les Illes, així com de les seves institucions.

Mil milions per a les Illes Balears

Les Illes Balears rebran prop de 1.000 milions d’euros del paquet d’ajudes per valor d’11.000 milions d’euros que el Consell de Ministres va aprovar el passat divendres a través d’un Reial Decret Llei per fer front als efectes econòmics de la pandèmia. En concret, es tracta de tres fons: el més gran, de 7.000 milions d’euros, en ajuts directes finalistes; un fons per valor de 3.000 milions d’euros per a reestructuració dels crèdits avalats per l’ICO, i un fons de recapitalitzacions d’empreses mitjanes, a través de COFIDES, amb 1.000 milions d’euros.

Tant les Illes Balears com les Illes Canàries, atesa la seva especial afectació davant la crisi que ha generat la pandèmia i, sobretot, en els sectors lligats als serveis a la mobilitat, els més castigats arreu del món i principals motors econòmics de les illes, rebran 2.000 milions d’euros del fons d’ajuts directes, un 30 % del total. Els 5.000 milions restants es repartiran entre la resta de comunitats autònomes.

Els recursos es distribuiran als autònoms i a les empreses que hagin patit una caiguda d’ingressos més gran que el 30 % respecte a 2019, la qual cosa s’ha produït a la major part de les empreses i els sectors de les Illes Balears. Així, s’evitaran danys estructurals irreversibles a l’economia de la comunitat i es protegirà les empreses i l’ocupació que generen. Els ajuts podran arribar al 40 % de la caiguda dels ingressos per a micropimes i autònoms i al 20 % per a la resta d’empreses, amb una quantitat fixa de 3.000 € per als autònoms que tributin en règim d’estimació objectiva i entre 4.000 € i 200.000 € per a la resta d’empreses, tot i que el Govern podrà modificar aquests límits en funció de les necessitats detectades durant les reunions que es mantenen a totes les illes amb els seus sectors productius.

Els sectors afectats per les ajudes, com són el comerç, la restauració i l’hostaleria, l’artesania i la indústria manufacturera, l’allotjament, el transport i els seus sectors auxiliars, així com activitats lligades a la cultura i a l’esport, entre d’altres, sostenen 255.000 treballadors i autònoms de les illes.

Armengol també ha recordat els instruments de liquiditat impulsats fins ara per l’Estat i el Govern a través de l’ICO i l’ISBA, així com les ajudes directes a autònoms, als ERTOS o les prestacions a fixes-discontinus, entre d’altres, que fins al moment havien mobilitzat més de 7.500 milions d’euros per a la es Illes Balears.