
La Comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del Senat ha aprovat (amb el vot a favor de tots els grups, excepte l’abstenció del grup basc) una moció del PSOE perquè el Govern mantengui la bonificació en el preu del transport aeri i marítim per a les connexions interinsulars a les Illes Balears, Canàries i amb les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. En aquest sentit, la senadora d’Eivissa i Formentera, Patricia Abascal, destaca el compromís del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, en la compareixença al Senat el passat mes de juny, i recorda que “el descompte a residents no està en qüestió”.
El passat 17 d’abril de 2020, la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència va emetre un informe amb un seguit de recomanacions davant les pujades, confirmades pel propi estudi, dels preus dels vols de les Illes Balears i les Illes Canàries, a partir del moment en què es va produir l’augment de l’descompte de resident al 75%. El PSOE, explica Patricia Abascal, reclama “un major control del preu dels bitllets per part de les companyies aèries”, ja que “s’ha demostrat que hi ha hagut un increment dels preus dels bitllets per part de les aerolínies, i és perjudicial per als viatgers i les arques públiques”.
En aquest informe, es valora l’efecte positiu del descompte a residents, ja que permet major mobilitat i cohesió social: La bonificació, que suposa un descompte percentual del 75% sobre la tarifa dels bitllets aeris, s’aplica directament als passatgers en el bitllet emès per les companyies aèries. En l’esmentat document es reconeix que el sector del transport aeri és fonamental per a la cohesió econòmica i social dels territoris extra peninsulars, atès que, per a les rutes que connecten aquests territoris entre si o amb la península o altres destinacions internacionals, no hi ha alternatives reals de transport en condicions similars d’immediatesa i freqüència.
“Una situació que afecta especialment a illes que pateixen la doble i triple insularitat, com és el cas d’Eivissa i Formentera”, com explica Patricia Abascal.
El PSOE defensa que quan se superi l’actual situació de paràlisi del transport aeri provocada per la pandèmia de la Covid-19, el retorn a la normalitat en la connectivitat hauria de venir acompanyada d’uns nivells de preus per a les connexions dels arxipèlags i les ciutats autònomes amb la península similars als observats abans de l’increment de la bonificació fins al 75%.
La moció de PSOE aprovada al Senat insta el Govern a “continuar reconeixent el dret de les ciutadanes i ciutadans de les Illes Canàries i de les Illes Balears a poder accedir a una connectivitat equitativa i suficient, que compensi el fet insular, tal com estableix la Constitució en l’article 138.1”.
“Seguir reconeixent el dret de les ciutadanes i ciutadans de les Illes Canàries i de les Illes Balears a què l’Estat vetlli per l’establiment d’un equilibri econòmic, adequat i just que compensi els efectes negatius provocats pel fet insular.”
“Requerir la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència amb vista a realitzar un especial seguiment de l’acompliment de les condicions de lliure competència per part dels operadors de transport aeri en les connexions amb les illes.”
“Valorar especialment l’esforç que el Govern d’Espanya està realitzant, en una època d’extraordinària dificultat, per continuar garantint la bonificació existent al transport aeri i marítim.”