El PSIB-PSOE ha denunciat avui públicament que l’informe de la Comissió d’Ètica Pública reconeix que el conseller Lafuente va participar en l’aprovació de la tramitació de la modificació de llei de Ports, i va prendre decisions en el Consell d’Administració de PortsIB, vinculades a l’empresa Addaya S.A.
En concret, l’informe reconeix que la participació de Lafuente en l’aprovació de la tramitació de la llei en Consell de Govern “era susceptible de generar una situació d’aparença de conflicte d’interessos”, perquè consta que determinats familiars en segon grau mantenen “una vinculació amb l’entitat concessionària citada en l’expedient [Addaya S.A.]”.
Al mateix temps, la Comissió Ètica recomana a Lafuente que, “en situacions en què es pugui valorar aparença de risc de conflicte d’interessos” adopti “mesures preventives de màxima transparència”, tals com “comunicar prèviament la seva situació personal”, que valori abstenir-se, i que aporti “documentació clara” de les decisions adoptades i dels criteris objectius seguits.
És a dir, que malgrat la Comissió d’Ètica afirma no observar vulneracions del Codi Ètic en els fets passat, l’organisme sí que li fixa a Lafuente, que en ocasions futures s’abstengui davant una casuística idèntica, i aporti més transparència al procés, un fet que per als Socialistes és del tot incongruent.
En tot cas, el document reconeix l’existència de familiars de segon grau com a accionistes d’Addaya S.A., una empresa concessionària que es veurà beneficiada per la pròrroga de quinze anys de concessió i que, per tant, segons el PSIB-PSOE, Lafuente manté una vinculació familiar amb una empresa que, “de forma evident”, es beneficiarà econòmicament dels canvis de la llei, des del moment que es prorroga la concessió en quinze anys, passant de 35 a 50 anys.
D’altra banda, l’informe ve a reconèixer que la llei es va redactar, que es van acceptar esmenes i que es va registrar sense la participació directa del conseller, un fet absurd perquè mai una llei s’ha tramitat d’esquena a la màxima autoritat competent en la matèria. Per al PSIB-PSOE “és una constatació que no es correspon amb la realitat”.
El PSIB-PSOE ha pogut analitzar per fi avui el document que la Comissió d’Ètica Pública ha remès, després que aquesta resolució s’hagués filtrat ahir a un mitjà de comunicació, fet que evidencia una manca d’ètica del Govern. En aquest punt, el PSIB-PSOE ha denunciat que “una vegada més, el Govern de Prohens no respecta els procediments”, ja que el PSIB-PSOE, com a part denunciant, hauria d’haver estat informat degudament, i no haver-se assabentat de la resolució per la premsa.