
El PSOE Menorca denuncia que la nova Llei del Litoral impulsada pel Govern de les Illes Balears suposa un nou pas en el debilitament del PTI.
El PTI és l’instrument que defineix el model territorial de Menorca i que ha permès que la nostra illa estigui més protegida que les altres. Integra totes les polítiques d’ordenació del territori des d’una mateixa visió de conjunt i garanteix que qualsevol planificació sectorial respongui a un projecte global d’illa. Aquesta funció converteix el PTI en la principal garantia perquè el desenvolupament de Menorca es faci de manera coherent, equilibrada i d’acord amb les característiques pròpies del territori.
Fins ara, qualsevol instrument d’ordenació del litoral havia de desenvolupar i respectar les determinacions del PTI. La nova Llei del Litoral altera aquest principi en establir que els instruments d’ordenació del litoral tindran el mateix rang que el Pla Territorial Insular i que, en cas de conflicte, prevaldran les seves determinacions per la seva especialitat.
Els socialistes alerten que aquesta modificació obre la porta a una ordenació parcial del litoral. El PTI estableix que la planificació de la costa ha de partir d’una visió de conjunt de tota Menorca, integrant el litoral dins la realitat territorial, ambiental i paisatgística de l’illa. En canvi, la nova llei permet que els plans d’ordenació del litoral es puguin elaborar per àmbits inferiors al conjunt de l’illa o fins i tot per espais concrets. Segons el PSOE Menorca, aquest canvi afavoreix una planificació sectorial desvinculada del model territorial global.
Segons Pepe Mercadal, secretari general del PSOE Menorca, “aquest canvi suposarà una alteració de la jerarquia de la normativa territorial que fins ara havia garantit que el model general de l’illa prevalgués per damunt de qualsevol planificació sectorial”. El socialista recorda que “el PP ja va intentar, fa un any, retallar el PTI que protegeix Menorca, però els tècnics del Consell Insular van tombar el seu projecte”.
Posteriorment, van signar un acord amb el Consell de Mallorca perquè fossin els tècnics d’allà els quals informessin sobre aquell projecte, “però, des de llavors, no se n’ha sabut res més”.
Ara, per tant, a través “d’una llei feta a Palma, intenten rebaixar la protecció del litoral de l’illa que no van aconseguir l’any passat”. És a dir, “el Govern de Marga Prohens permet la desprotecció de la costa que el govern del Consell no va aconseguir, perquè el seu interès és que Menorca s’assimili a les altres illes i deixi d’estar tan protegida”.