El PSIB-PSOE lamenta el fracàs de les polítiques socials de PPVox al Consell de Mallorca, amb l’exemple de les ajudes socials excloents l’escut racial, i la incapacitat de davallar les llistes d’espera de places de dependència.


El Grup Socialista al Consell de Mallorca denuncia que el govern PPVox ha “fracassat estrepitosament” en la seva gestió de les polítiques socials, convertint el que havia de ser un escut protector per a la ciutadania en un mur de propaganda, deixadesa de funcions i concessions ideològiques que esquerdan la cohesió social de l’illa, mentre que s’ha mostrat incaàç de reduir les llistes d’espera de gent major dependent que espera plaça pública per accedir a una residència.

La portaveu adjunta, Sofia Alonso, ha advertit que mentre les famílies mallorquines pateixen les conseqüències de la crisi derivada de la guerra de l’Iran, amb una inflació asfixiant i dificultats creixents per arribar a final de mes, el Consell de Mallorca de Galmés i Guillermo Sánchez ha estat incapaç d’oferir una resposta real i efectiva.

Alonso ha recordat que el president del Consell va anunciar un “escut social” dotat amb 9 milions d’euros per mitigar els efectes de la crisi, però a dia d’avui el “comptador és a zero”. En lloc de gestionar i executar l’ajuda, el Consell ha traslladat la responsabilitat als ajuntaments sense parlar amb els batles i batlesses, imposant-los una càrrega burocràtica que “arriba en un moment en què els serveis socials municipals ja estan desbordats”. Les administracions locals han de gestionar unes ajudes sense saber el quant, el què ni el com, una improvisació que demostra que “el PP ha renunciat a governar i ha optat per descarregar la feina sobre els altres”.

A aquesta deixadesa s’hi suma una decisió política que Alonso ha qualificat de profundament cruel: l’imposició del requisit de cinc anys de residència per accedir a les ajudes, una exigència dictada per Vox que bàsicament exclou les persones migrants però també a qualsevol persona que, per precarietat, cost de la vida o inestabilitat residencial, no hagi pogut arrelar cinc anys seguits a l’illa.

Alonso ha remarcat que aquesta exclusió és especialment devastadora per als col·lectius més vulnerables, com les persones en situació de sensellarisme o amb trajectòries marcades per la ruptura i l’exclusió. “L’escut social de Galmés no protegeix qui més ho necessita; precisament deixa fora aquells per als quals hauria d’existir”.

La portaveu socialista ha afegit que aquest fracàs ideològic i de gestió es veu també en la política residencial del Consell. Ha recordat que avui hi ha 1.300 persones esperant una plaça i que, davant aquesta realitat, el PP anuncia 618 noves places com si fossin una solució immediata. Però la veritat és una altra: moltes d’aquestes places encara no tenen ni projecte redactat, altres ja existien i estan ocupades, i d’altres només funcionen a mitges. Alonso ha posat com a exemple la residència Miquel Mir d’Inca, que després d’un any i mig en funcionament només té operatives 17 de les 34 places previstes. Segons ha afirmat, “el Partit Popular no donarà una solució a les persones dependents aquesta legislatura; necessitem places ja, les necessiten les persones i les seves famílies”.

Alonso ha conclòs que el govern de Galmés s’ha convertit en un ostatge voluntari de l’exclusió i de l’agenda de Vox. Per mantenir l’estabilitat del despatx, prefereixen traspassar la pressió als ajuntaments i aplicar filtres identitaris abans que plantar cara al seu soci de govern. Condicionar el suport econòmic en temps de crisi a un recompte d’anys és buidar de contingut la dignitat humana. Governar demana alçada de mires, respecte institucional i humanitat, i el PP i Vox han demostrat que no en tenen. Davant la seva crueltat, responem amb fermesa: polítiques socials; davant la seva prioritat nacional, drets socials sempre.

Comments are closed