
Ha cridat poderosament l’atenció la presència de càrrecs del Partit Popular al Consell de Mallorca i de la FELIB a la manifestació convocada per la FEMP a Madrid, per la millora del finançament autonòmic i local. La protesta ha quedat un una iniciativa majoritària del PP amb voluntat clarament partidista, en favor de les tesis que es dicten des del carrer Génova. Els socialistes lamenten les protestes “hjpòcrites del PP, únicament basades en la voluntat de desgastar el govern de Pedro Sánchez, i no en benefici de la ciutadania”.
Els diputats del PP al Congrés de Diputats, van votar en contra d’un Reial Decret Llei, a finals de l’any passat, que hagués suposat l’arribada de 300 milions d’euros extra a Balears per 2025. Aquest mateix dimarts, el Consell de Ministres ha tornat a aprovar un nou Decret per desbloquejar l’actualització del finançament autonòmic i local, que haurà de passar pel Congrés dels Diputats per a la seva aprovació. “En comptes de fer oposició de pancarta, el PP pot canviar la seva postura de bloqueig i ajudar d’una vegada a les comunitats autònomes i als ajuntaments”.
El tacticisme polític del PP i la seva hipocresia s’han tornat a posar de manifest un cop més aquest dimarts, amb la celebració a Madrid d’una convocatòria-manifestació de la Federació Espanyola de Municipis, a la qual s’hi han desplaçat nombrosos càrrecs d’institucions de Mallorca i de Balears, controlades pel PP, just per exercir pressió al govern de l’Estat, en demanda de millors condicions per al finançament autonòmic i de les entitats locals.
“Es tracta d’un nou exercici d’hipocresia del PP, d’un ús espuri de les institucions que governa, per instrumentalitzar-les en contra del Govern de l’Estat”. La demanda de millora del finançament per les autonomies i dels ajuntaments que argumenten esdevé “paper banyat” quan des de mesos enrere el PP ha bloquejat sistemàticament l’actualització dels criteris del finançament autonòmic i local per 2025 que ha plantejat el ministeri d’Hisenda. El passat mes de desembre, el PP es va oposar a un Decret Llei que permetia ampliar en 27.000 milions d’euros les aportacions a compte pel finançament territorial de l’Estat (22.000 milions d’euros per a les Comunitats Autònomes i 5.000 milions per als ajuntaments). Paradoxalment ara el PP, usant la FEMP, i la FELIB a Balears, reclamen poder usar els romanents de tresoreria, quan en realitat els tenen a disposar, sempre que es compleixi la legislació d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (aprovada pel govern Rajoy en 2012), un cop s’ha acabat l’excepcionalitat del període 2020-2024.
“Causa estupor veure el president de la FELIB, Jaume Ferriol, o el conseller d’Hisenda del Consell de Mallorca, Rafel Bosch, assumint una falsa representativitat institucional, quan els lemes que profereixen són únicament partidistes en favor del PP”. Nombrosos batles i batlesses socialistes de Mallorca han elevat el to de crítica per veure l’actitud d’un president de la FELIB que en absolut els representa. Més indignant resulta veure com la presència de Bosch a Madrid ha estat reproduïda pels canals oficials del Consell de Mallorca, convertint la crítica al Govern de l’Estat en comunicació institucional.
Les dades indiquen que en els darrers set anys de govern socialista a l’Estat, el finançament a les Illes s’ha incrementat en un 60,5%, fins als 24.169 milions d’euros, incloent els fons distribuïts per a la recuperació econòmica per la crisi de la COVID. Només l’increment de les bestretes i els lliuraments a compte del pressupost de 2024 es van elevar en un 11,7% sobre l’any anterior. I ara, la proposta del Consell de Ministres d’aquest dimarts torna a proposar una nova millora anual del 8% per 2025, per arribar a una xifra superior als 4.000 milions d’euros en transferència de recursos de l’Estat cap a Balears.
A la llum de les dades i dels fets constats, els Socialistes han exigit en primer terme “que el PP deixi de fer servir les institucions que governen per a les seves finalitats polítiques”, i que en tot cas, tant des de la FELIB com del Consell de Mallorca es retorni a la normalitat institucional en els actes en què participen. El més important, però és que el PP deixi de boicotejar sistemàticament als ciutadans de tot l’Estat i voti favorablement el desbloqueig de les quantitats del sistema de finançament cap a les comunitats i els ajuntaments. “Es tracta de 300 milions d’euros més per a Balears, que poden servir per millorar les condicions de vida de molts de ciutadans”.