El PSIB-PSOE expressa un clar “No a la guerra” i planteja al Parlament un pronunciament en defensa del dret internacional

Els socialistes presenten una llei per a la regulació de l’entrada de vehicles a Menorca

El portaveu del Grup Parlamentari Socialista, Iago Negueruela, ha expressat avui “de forma clara” un “No a la guerra” que neix “del més profund” del sentiment socialista i de la ciutadania d’aquestes illes. Davant l’escalada que s’està produint a l’Iran, el Partit Socialista s’ha pronunciat de la mateixa manera que ho diuen “gairebé totes les organitzacions socials i civils del conjunt de les nostres Illes i del conjunt de l’Estat”, als quals el PSIB-PSOE hi donarà suport “en qualsevol tipus de manifestació que es faci a les Illes o al conjunt de l’Estat”.

En aquesta línia, Negueruela ha anunciat la presentació d’una Proposició no de llei per debatre la situació que ha provocat els Estats Units, i perquè “es digui clarament un ´no a la guerra´ i una defensa del dret internacional, de la Carta de les Nacions Unides i dels mecanismes establerts després de la IIGM per a la gestió dels conflictes de forma dialogada a través de les Nacions Unides”.

Per als socialistes, no és admissible acceptar accions unilaterals com les impulsades per Trump, ja que “qui pateix de forma directa el conflicte és la població civil: les dones, els nins i nines, la gent gran… com s’ha vist de forma brutal contra la població civil amb l’escola de nines a Minar, al sud de l’Iran, contra hospitals de la zona, o amb el que ha succeït a Gaza, on s’ha anihilat i s’ha comès genocidi sobre les persones que viuen allà”, ha expressat Negueruela.

Després d’expressat tot el suport al Govern de l’Estat, de no autoritzar l’ús de bases militars per a accions que contribueixin a conflictes sense el suport internacional, el portaveu socialista també ha fet una crida perquè el Partit Popular de Prohens doni el suport a la PNL: “Esperam tenir el suport del PP de Prohens. No n’esperam gaire de Vox,  però veurem si el PP també està amb Trump, com Ayuso” o si dona suport a un “no a les polítiques de Trump”, com està fent els principals socis de la Unió Europea.

AGAMA

D’altra banda, el portaveu del Grup Socialista ha anunciat que en el ple de la setmana vinent es plantejarà al govern quin suport i què està succeint amb Agama, després de l’anunci del tancament de la planta de Mallorca. En aquest sentit, Negueruela ha advertit que el PP diu que està compromès amb el camp o la reindustrialització, però al mateix temps, el conseller d’Agricultura va a Berlín per convertir el camp en un resort.

“És un poc l’estil de Trump, això de cercar resorts per a tots els problemes que un pugui tenir”, ha ironitzat Neugueruela, que s’ha demanat si Simonet, com a conseller d’Agricultura o exsecretari general d’ASAJA, està plantejant la reindustrialització del camp en una “returistificació” del camp, on fer hotels allà on hi havia indústries làcties.

LIMITACIÓ DE VEHICLES A MENORCA

Finalment, el portaveu adjunt, Marc Pons, ha anunciat la presentació del projecte de llei per a regular l’entrada de vehicles a Menorca, i combatre així la pressió turística a les carreteres de l’Illa.  Pons ha defensat que la llei que proposa el Grup Socialista està “estretament lligada a la qualitat de vida dels residents de Menorca”, per la qual cosa s’estableix “un marc jurídic per oferir la cobertura necessària per fixar els límits adequats” a l’entrada de vehicles a Menorca, de la mateixa manera que ja s’ha aprovat per a les illes de Formentera i Eivissa.

Per això, i aprofitant el marc de la Llei de Menorca Reserva de la Biosfera, el diputat socialista ha indicat que a l’empara d’aquesta llei es podran establir els límits i fixar criteris clars per a les navilieres, a través de les quals s’haurà de realitzar el control de vehicles: “Sense aquesta eina legal”, ha indicat Pons, “el Consell de Menorca no pot disposar d’una solidesa jurídica suficient i necessària” per aplicar les mesures de contenció.

En aquest sentit, ha criticat l’actitud canviant del PP de Menorca, que en el 2023 es va mostrar contrari a la iniciativa; en el 2024 el president va canviar de postura i va mostrar-se favorable, però reconeixia que no era urgent; en el 2025 va anunciar que en el 2026  hi hauria limitació, però a principis de febrer es va desdir que no s’aplicaria, i l’endemà d’aquesta declaració va tornar a rectificar, i va dir que sí, però que no sabien com fer-la efectiva. Davant aquest canvi constant de parers, Pons ha dit que “així no es governa una illa, ni es generen marcs jurídics que donin solidesa a plantejaments d’aquesta magnitud.

Per tot això, el PSIB-PSOE espera que els diputats del PP, i més en concret els populars de Menorca, siguin coherents i aprovin la llei, perquè la limitació de vehicles sigui una realitat aquest mateix estiu.

Comments are closed