
Pou sobre els incompliments del PP: “Tenim una presidenta que no és de fiar, perquè tant aviat anuncia com enganya. No deixa de fer anuncis solemnes que després no compleix”
El Grup Parlamentari Socialista ha posat en evidència avui gran part de les mentides i incompliments que en matèria de saturació turística i control dels lloguers il·legals, la presidenta del Govern ve repetint en els dos anys i mig, i que s’han anat destapant clarament, quan el PP decideix no fer res de tot allò que va comprometre en aquesta legislatura.
Un clar exemple de les mentides continuades l’ha exposat el diputat socialista Llorenç Pou, qui ha recordat el dia que Prohens va crear el pacte per la sostenibilitat, després d’haver reconegut “en un atac de sinceritat, que els 17 milions de turistes de 2023 eren excessius i que calia fer mesures valentes i posar límits”. No obstant això, han passat dos anys, hi ha 19 milions de turistes i el vicepresident Costa va anunciar divendres passat que “no pensa aprovar cap pujada de l’ITS, malgrat reconèixer que a l’estiu hi ha saturació turística i que Prohens ho va anunciar dues vegades”.
“De fet, el vicepresident Costa va una passa més enllà i assegura que no aprovaran cap mesura, independentment del que digui la mesa de diàleg social”, un òrgan de debat que el PP “ha enterrat” perquè ha descobert que hi ha tres dels quatre agents socials a favor d’incrementar l’ITS: “Tenim una legislatura perduda i una presidenta que no és de fiar, perquè tant aviat anuncia com enganya. Aquesta no deixa de ser una legislatura on la presidenta no deixa de fer anuncis solemnes que després no compleix”.
Els mateixos incompliments en turisme es trasllada a altres àmbits: “Haurien de dir que estan orgullosos de no haver pres ni una sola mesura. És el PP expansionista de sempre. Parla de contenció i aixeca la moratòria turística que permet que s’estan construint 20 hotels; el mateix PP que fa una llei agrària, parla de contenció, però fa més places al camp, i el mateix PP que parla de tolerància zero amb tot el que és il·legal, però que no és capaç de fer complir la normativa a Airbnb”.
El portaveu adjunt del grup socialista, Marc Pons, ha recordat també els anuncis que el batle de Palma i el president del Consell fan, però que queden sense efecte. Ha recordat que el batle Martínez fa xifrar aquest estiu 15.000 els pisos turístics il·legals al municipi, i que suposen la meitat dels 30.000 il·legals a Mallorca. “30.000 pisos il·legals és el forat de la il·legalitat en el que ens trobam a Mallorca. Però estam al tercer any de legislatura. Fa temps que hauríem d’haver vist actuacions, però només hem vist anuncis”.
Com a exemple d’aquestes mentides, Pons ha recordat que es va modificar la llei turística, “per precintar pisos turístics il·legals, però han passat tres anys i no se n’ha precintat ni un”. De la mateixa manera, també es va anunciar sancions i expedients oberts, “i a mesura que s’anunciaven, moltíssims d’ells s’han anat arxivant”.
I la darrera ha estat “l’acord amb la plataforma digital Airbnb a Fitur, on es van fer una foto per dir que no hi hauria més il·legalitats a les plataformes”. Una foto que constata “la incapacitat” de fer complir la llei, com va demostrar el PSIB-PSOE la setmana passada.
Pons també ha recordat que amb el PP han caducat centenars d’expedients de pisos turístics il·legals i no s’ha precintats ni un sol pis turístic. I encara ha posat un exemple més: el PP es va negar a aprovar la setmana passada que els pisos detectats com a il·legals en el 2025 tinguessin un seguiment durant 2026 per evitar que es tornin a comercialitzar.
I ha acabat qüestionant: “Hi haurà o no hi haurà valentia per enfrontar el problema que acaba generant l’expulsió de molts residents, perquè no poden accedir a un habitatge?”
Precisament, les mentides del PP tenen efectes molt negatius a l’habitatge. La vicepresidenta segona i diputada socialista, Mercedes Garrido, ha criticat que els preus de l’habitatge s’han disparat més d’un 15% en el darrer any, “la major crescuda en els darrers 20 anys”. Garrido ha denunciat que el PP s’ha omplert la boca d’un “súper fabulós i efectiu pla de xoc contra la crisi d’habitatge que patim”, amb l’únic efecte de la pujada generalitzada de preus.
I com a exemple, ha exposat que a febrer de 2026, la població de les Illes “està més desesperada que mai, malgrat que hi ha salaris dignes i més llocs de feina estables que mai. Però la població és més pobra que mai”. Amb preus que superen els 1.300 euros per a pisos d’una habitació, “aquest és el futur que esperen els ciutadans amb el Prohens”.
El diputat socialista Ares Fernández ha posat l’accent en la manca de regulació dels vehicles que entren a l’illa de Mallorca, afirmant que el PP ha passat de dir que posaria “mesures valentes” a posar un fre de mà a qualsevol intent de regular-ho. Fernández, ha recriminat al conseller Mateo una inacció continuada malgrat el consens unànime i l’existència d’informes tècnics que així ho avalen. “El problema no és tècnic, sinó de voluntat política” ha assegurat el diputat.
Per demostrar-ho, Fernández ha recordat diversos moments, des d’octubre de 2024 fins al present, quan des del Govern i el Consell de Mallorca anunciaren que s’actuaria, però de fet, no s’ha fet res mai. També ha afirmat que el PSIB-PSOE ha presentat mesures, les mateixes que va anunciar el propi PP per restringir els vehicles, però ni així s’ha arribat a votar cap iniciativa al Parlament: “El més greu és que hi ha consens, amb un estudi tècnic, hi ha una majoria social i política que ho demana i hi està a favor i fins i tot les navilieres no s’hi oposen”. Però així i tot, “el PP ha passat de mesures valentes a la resignació, i la realitat és que ni apujada d’ITS, ni impost a rent a cars, ni limitació de vehicles… Per Vox, per altres interessos, o perquè el PP mai ho ha volgut fer”, ha conclòs.