El PSIB-PSOE exigeix a Prohens que se sumi demà al pacte per l’habitatge que proposta Pedro Sánchez, amb més finançament i la construcció d’habitatge públic

Elena López i Mercedes Garrido consideren necessari que les Illes Balears se sumin a la proposta de Sánchez en la Conferència de Presidents Autonòmics de demà, sense deixar de banda la urgència que Prohens declari les illes com a zona tensada per topar els preus del lloguer.

El PSIB-PSOE, a través de la secretària d’Habitatge, Elena López, exigeix a la presidenta del Govern de les Illes Balears, Marga Prohens, que se sumi al pacte per l’habitatge que ha proposat el president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, per ser debatut demà en la Conferència de Presidents Autonòmics que se celebra a Barcelona.

Es tracta d’una proposta que beneficiarà a les Illes Balears, la comunitat autònoma amb el preu més car de l’habitatge, amb iniciatives que passen per l’increment del finançament públic per a les polítiques d’habitatge, la construcció de més habitatge públic i el blindatge de les HPO perquè aquestes no acabin passant a mans privades.

En concret, López considera necessari que la presidenta recuperi la construcció d’habitatges de protecció oficial, aturada aquesta legislatura, fins al punt que el Govern ni tan sols està entregant les claus d’habitatges ja construïts i acabats, com està passant, per exemple, a Formentera o a Calvià. Aquesta represa de construcció d’HPO ha de ser possible gràcies a l’increment del finançament per la qual apostarà l’Estat, qui triplicarà el pressupost en matèria d’habitatge per a les comunitats autònomes, sempre que les autonomies també es comprometin a participar en aquest increment pressupostari.

En la mateixa direcció s’ha pronunciat la diputada socialista Mercedes Garrido, en la compareixença de pressuposts del conseller de Mobilitat i Habitatge, José Luís Mateo, a qui li ha demanat si “el Govern de les Illes Balears serà corresponsable amb l’increment de finançament que compromet l’Estat i també aportarà la seva part”, mentre que ha reclamat a Prohens “que sigui la presidenta de tots els ciutadans i ciutadanes de les illes i no només de Feijóo i del PP”.

Cal tenir en compte que mai s’havien rebut tants de recursos del Govern d’Espanya en matèria d’habitatge: un 47% més entre el 2019 i el 2025 que entre el 2012 i el 2018.

A més a més, la secretària d’habitatge i la diputada socialista han reivindicat la figura de l’HPO, en lloc dels habitatges de preu limitat que impulsa Prohens i que suposen un encariment del preu d’un 30%. “La llei autonòmica considera habitatge protegit aquells que tenen una limitació de preu i una limitació de renda per adjudicar l’habitatge, i els de preu limitat no tenen el segon requisit, per la qual cosa els HPL no són habitatges protegits”, ha criticat Garrido.

En aquest sentit, Elena López han demanat també el compromís de la presidenta per mantenir que els HPO mantenguin de per vida aquesta consideració, tal com va impulsar per llei el Govern de Francina Armengol, i que no passin amb els anys a mans privades.

Altres propostes que inclou el pacte oferit per Sánchez és la creació d’una base de dades pública que permeti a les administracions i a la ciutadania conèixer el preu real de l’habitatge “en lloc d’apostar pels especuladors”, com està fent actualment el Govern de Prohens, qui amb només amb un decret llei fet a mida per Palma generarà una plusvàlua de 700 milions d’euros per a uns pocs promotors, a través d’una normativa que ara es vol estendre a totes les illes.

En qualsevol cas, els socialistes consideren aquesta proposta un bon punt de partida per debatre aquest divendres en la Conferència de Presidents Autonòmics, per donar una resposta unitària i efectiva a la manca d’accés a l’habitatge. Malgrat tot, des del PSIB-PSOE s’insisteix en la necessitat d’aplicar la llei estatal d’habitatge i declarar les illes com a zones tensades, per poder topar els preus del lloguer, tenint en compte que mentre a les Illes Balears els preus s’han incrementat un 14% en un any, a Barcelona han abaixat un 6% amb l’aplicació d’aquesta llei.

Comments are closed