El PSIB-PSOE registra un projecte de llei que democratitza la representativitat del sector agrari, amb eleccions cada cinc anys

Malena Riudavets i Marc Pons

Marc Pons i Malena Riudavets presenten el text que per primera vegada preveu un procediment legal propi per estructurar el diàleg social entre el sector i l’Administració

El diputat Marc Pons i la diputada Malena Riudavets, del Grup Socialista, han donat a conèixer una proposició de Llei de representativitat de les organitzacions professionals agràries, registrada avui al Parlament, que pretén, per primera vegada, establir un procediment legal propi per determinar quines organitzacions defensaran els interessos del sector agrari davant l’Administració pública, garantint així un diàleg social ordenat, transparent i adaptat a la realitat de cada illa.

En aquest sentit, Marc Pons ha indicat que aquesta proposta recull una demanda històrica de part de les organitzacions agràries, ja que a les Illes “mai s’han celebrat eleccions per fixar la representativitat i el pes de les organitzacions”, tant al conjunt de les Illes Balears, com a cada territori insular.

Pons ha afegit que la proposta vol ser “aire fresc per al sector”, ja que és una passa important per donar legitimitat a l’hora de negociar i pactar, i enforteix l’activitat agrària des del moment que afavoreix el debat d’iniciatives i lideratges; que suposa un exercici de transparència perquè planteja obrir un cens professional i que garanteix l’aportació de recursos públics per afavorir la professionalització de les organitzacions agràries.

El diputat socialista ha demanat al PP i al Govern que “defugi de l’immobilisme i doni suport a la tramitació d’aquesta llei”, ja que l’actual llei agrària, “té moltes mancances, entre d’altres, la de la representativitat de les organitzacions agràries”, ha explicat.

Malena Riudavets, per la seva part, ha afegit que amb aquest pas, les Illes Balears es dotarien d’un marc jurídic modern, que reforça la legitimitat de les organitzacions agràries per afrontar reptes com el canvi climàtic, el relleu generacional, la innovació i el suport al producte local, entre altres qüestions.

El projecte de llei persegueix estructurar, d’aquesta manera, el sistema de consulta democràtica i periòdica. Així, la representativitat de les organitzacions agràries es determinarà mitjançant una consulta electoral que se celebraria cada cinc anys. Així mateix, apostant per la modernització administrativa, s’establirà un sistema de votació cent per cent electrònica, amb vot secret, sigui de manera remota o presencial, assistida en punts habilitats a totes les illes.

Riudavets també ha indicat que la redacció de la proposició de llei s’ha treballat des de textos legislatius d’altres comunitats que ja estan practicant eleccions agràries (Astúries, Extremadura, Castella o Catalunya), adaptant-lo a la realitat i la idiosincràsia de les Illes.

Per això, una de les novetats que planteja el projecte de Llei és el doble àmbit de representativitat. D’aquesta manera, la llei reconeixerà la singularitat territorial de l’arxipèlag, amb unes votacions d’àmbit autonòmic; i un segon àmbit, insular, per participar en els òrgans de diàleg de cada Consell insular.

Per fer possible el bon funcionament del sistema d’elecció, s’establirà un cens electoral professional, en el qual es recull que tindran dret a vot les persones físiques i jurídiques inscrites en el cens agrari que exerceixin l’activitat de manera professional o prioritària, amb domicili fiscal a les Illes.

Un altre punt important que es recull per primera vegada és el finançament de les organitzacions que resultin elegides, que tendran dret a ocupar vocalies en els òrgans col·legiats de consulta i interlocució de manera proporcional als vots obtinguts, així com a percebre subvencions econòmiques per compensar les. despeses derivades d’aquesta participació institucional.

També se cerca complir amb el principi d’igualtat de gènere en la representativitat, ja que la designació dels representants haurà de procurar garantir el principi d’equilibri entre homes i dones.

Comments are closed